Toitumine imetamise ajal

Olete ilmselt kuulnud vana ütlust, et rase naine peab sööma kahe eest. Selles ütluses on küll killuke tõde, aga kindlasti ei tohiks seda sõna-sõnalt võtta. Uuringud näitavad, et suured toidukogused võivad rasedusaegse diabeedi muuta teise tüübi diabeediks, mistõttu peate andma oma kehale kõike, mida ta raseduse ajal vajab, kuid mitte rohkem.

Rinnaga toitmise ajal on reeglid sarnased. Peate oma kehale pakkuma tervislikku ja tasakaalustatud toitu, mis sisaldab suurt valikut toitaineid koguses, mida keha vajab. Rinnaga toitmisel võite päevas kulutada kuni 500 kalorit rohkem kui tavaliselt. Täpne kalorite hulk sõltub kehakaalust, mida olete raseduse ajal omandanud, seedimisest ja teistest faktoritest. Te ei pea ilmtingimata oma toidukoguseid suurendama. Kõige turvalisem viis tervislikult toituda on kuulata, mida teie keha soovib. Sööge, kui muutute näljaseks ja kasutage väikeseid koguseid, kuid tervislikku toitu. Kui teie söögiisu aga kaob, siis peaksite pöörduma arsti poole. See võib mõnikord olla märk rasedusjärgsest depressioonist.

Mida “tasakaalustatud toitumine” tegelikult tähendab?

Võti peitub laias valikus. Erinevat laadi toitude söömisel muutub rinnapiima maitse ning see annab lapsele võimaluse tutvuda ja harjuda erinevate maitsetega juba kaua enne tahkete toitude söömise alustamist. Tervislik toitumine põhineb päris toitudel mitte tööstuslikult töödeldud toitudel, mis sisaldavad vaid väheses koguses toitaineid ning palju ka aineid, mida keha üldse ei vajagi nagu nt kunstlikud värvained ja maitsetugevdajad. Mis puutub igapäevasesse toidulauda, siis allpool kirjeldatud toidud peaksid seal esindatud olema:

  • Proteiinirikkad toidud nagu tailiha, muna, kala (madala elavhõbedasisaldusega), piimatooted, oad ja läätsed
  • Täistera leib ja riis tärklise allikana
  • Piisavalt puuvilju ja juurvilju, eriti roheliselehelisi köögivilju
  • Kaltsiumirikkad toiduained nagu näiteks piimatooted
  • Head rasvad, mida leidub pähklites, avokaados, kalas ja extra virgin oliiviõlis
  • Piisavalt vett

Toidud, mida peaks rinnaga toitmisel pigem vältima:

Üldiste soovituste kohaselt võite süüa peaaegu kõike, kuid on mõned toidud, mille söömist peaks piirama või võimalusel täiesti vältima.

Lehmapiima joomine võib mõnikord mõjutada teie last põhjustades sümptomeid nagu puhitus, nahalööve, näo turse, kõhulahtisus, oksendamine jne. Põhjuseks võib olla lehmapiimas leiduv valk, mille suhtes võib teie beebi tundlik olla. Kui see paneb teid muretsema, siis kontakteeruge arstiga ning katkestage lehmapiima joomine mõneks nädalaks ning seejärel vaadake, kas beebil sümptomid püsivad.

Vältige imetamise perioodil suurt kogust kofeiini. Üldiseks soovituseks on imetamise ajal tarvitada mitte rohkem kui 200 mg kofeiini päevas. Pidage silmas, et kofeiini ei leidu mitte ainult kohvis vaid see on ka mustas tees, energiajookides ja mõnes limonaadis. Suurenenud kofeiini kogus võib beebit rahutuks ning närviliseks muuta, mis teeb tihti magamise raskeks.

Alkohol kandub läbi rinnapiima ka lapse organismi, mistõttu on parim vältida harjumuspärast alkoholi tarbimist imetamise ajal. Kui soovite pokaalikest veini, siis on parim aeg selleks kohe peal imetamist, mitte enne. Alkoholi tarbimise ja imetamise vahel peab olema vähemalt kaks tundi, sest siis on kehal võimalikult rohkem aega, et vabaneda alkoholist enne järgmist toitmist.

Võite vahel märgata, et teie lapsel on rohkem koolikuid peale seda, kui sööte ürte või köögivilju nagu sibulaid, porrulauku või ube. See võib olla kokkusattumus, kuid kui seda märkate, siis on parem need oma toidulaualt mõneks ajaks eemaldada.

Kui olete harjunud tervislikult toituma süües teatud ürte, siis ei pea te oma harjumusi muutma juhul kui imetades probleeme ei teki. Ilmselt on laps läbi emaka nende ürtidega juba harjunud.